RESTAURATIE van een KLASSIEKER

Deze handleiding is met zorg voor u samengesteld en maakt gebruik van de laatste stand der techniek op het gebied van professionele reparatielakken. The Colorstore vindt het óók belangrijk dat ú straks trots in een door u zélf gerestaureerde klassieker rondzoeft, en bewondering kunt oogsten bij familie en vrienden over uw kwaliteiten als restaurateur!

Alvorens te beginnen: weet dat dit geen klusje wordt van een paar uurtjes; Alleen een professionele restauratie geeft een substantiële waardevermeerdering aan uw klassieker! Gezien de huidige prijzen die voor een goed gerestaureerde klassieker worden betaald, is het gebruik van de juiste producten altijd lonend, en verdient u dit prijsverschil meermaals terug aan de méérwaarde! Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen;het loont altijd de moeite om professionele producten te gebruiken, hoe verleidelijk de prijskaartjes op spuitbussen van bijv. de bouwmarkt of Action ook zijn! 

Deze producten zijn best geschikt voor een tuinhek of een kinderfietsje, maar geven alleen maar ellende wanneer u deze gaat combineren met een topkwaliteit autolak zoals The Colorstore die levert.  

 

WERK ALTIJD BIJ MINIMAAL KAMERTEMPERATUUR!

Voorbereiding.

 Het beste resultaat wordt bereikt wanneer alle oude laklagen worden verwijderd. Dit heeft te maken met het feit dat de originele lak van een samenstelling is die niet meer geproduceerd wordt. Moderne laksystemen zijn technisch véél beter en duurzamer, maar helaas ook incompatible met de oude lak, waardoor problemen kunnen ontstaan zoals opbranden, zwellen, aftekenen van overgangen in laklagen in de zon, of onthechting, óók op de langere termijn. Ellende en ergernis! 

 

Ontvet het object nu met een siliconenverwijderaar.

Gebruik nooit terpentine of thinner: terpentine is vet van zichzelf, thinner laat een waas achter die later onthechting kan veroorzaken! Droog alles met bv. poetspapier, en vermijd daarbij vingerafdrukken.

Vingerafdrukken zorgen op termijn nl. voor roestplekken onder uw verse grondlaag! Draag dus bij voorkeur schone (wegwerp) handschoenen! Spuit nu als eerste laag een  Epoxyprimer; één laag is genoeg. Op aluminium is Epoxyprimer zelfs van essentieel belang, omdat een gewone grondlak onvoldoende hechting geeft, en al op korte termijn zal loslaten!!

 

Plamuren/strakmaken

Nadat de Epoxyprimer volledig droog is, kunt u alle delen controleren op krassen, deukjes etc. Door het laagje Epoxy is dit véél beter te zien; daarnaast geeft de Epoxyprimer een uitstekende ondergrond voor plamuur en grondlak. Gebruik altijd een 2 componenten plamuur; een blik 2K plamuur van kost maar luttele euro’s, en is genoeg voor de meeste projecten.                                                                                                               

De plamuur schuurt u na droging  strak met DROOG schuurpapier P240. Gebruik voor grove oneffenheden eerst P080 en P150 schuurpapier, en voor grotere vlakken een schuurvijl. Is dit gebeurd, breng dan 2 lagen grondlak aan op alle delen, met een uitdamptijd van 10 minuten tussen de lagen.                                                        

Na volledige droging kunt u de grondlak weer gladschuren met P400 droog, bij metallickleuren eventueel gevolgd door P500 droog, of P1000 waterproof schuurpapier. Schuur nooit de plamuur met (nat) waterproof schuurpapier, dit is een garantie op problemen! Plamuur bestaat nl. voor het grootste gedeelte uit vulstoffen die water opnemen, maar b.v. ook ontvetter! Ook wanneer de oppervlakte al droog LIJKT, kan dieper in de plamuur nog water/ontvetter zitten!

Alles wat rijdt is door de jaren heen in een groot aantal kleuren geleverd. 

The Colorstore heeft elke na-oorlogse kleur in het programma! De destijds vaak door de fabriek gebruikte laksoorten worden echter niet meer geproduceerd, waardoor met name metallic kleuren altijd een fraaiere “appearance” zullen hebben dan de originele kleur!

 “Origineel” is trouwens een ruim begrip; niet alleen zijn er door de jaren heen per kleur nogal wat nuanceverschillen geproduceerd, door het ontbreken van een blanke laklaag over de toenmalige 2K metallics verkleurden deze ook zéér snel. The Colorstore levert  uw kleur zoals die na meting met een kleurcomputer zijn vastgesteld a.d.h.v. uitgebreide databases, maar dan omgezet naar de moderne laksystemen. 

Dat kán dus betekenen dat de geleverde kleur niet geheel gelijk is aan de kleur van uw eigen auto! (delen) Gaat u dus bijspuiten i.p.v. overspuiten, stuur dan altijd een vlak stukje plaatwerk (tankklepje?) naar The Colorstore, zodat wij voor u de exacte kleur kunnen scannen en reproduceren! Deze service kost u niets extra!N.B: door een blanke lak over de kleur (bij metallics) krijgt deze onder een hoek bekeken een andere “flop”; (Het “vergrootglas effect”)  

Feitelijk wordt uw klassieker eigenlijk dus te mooi!, maar goed; of dat érg is? Pluspunt: Omdat in een goede blanke lak een zgn. UV blocker zit, verkleurt uw auto nu ook op lange termijn niet meer! 
Er zijn qua laksoorten 3 mogelijkheden;

  •  2 componenten Niet-metallics, de zgn. UNI of effen kleuren
  •  1 component uni kleuren óf metallics, de "base coat"
  •  3 laags metallics, de zgn.”inkt” kleuren, (3 laags = onderkleur + candy + blanke lak)

Uni kleuren kunnen geleverd worden in een acryl of polyurethaan autolak. Deze lakken zijn 2-K en direct glanzend, dus zonder blanke lak. Een duurzamer resultaat krijgt u door een uni kleur tóch in een basislak + blanke lak te spuiten; met name de rode en gele pigmenten zijn gevoelig voor UV straling, en “verkrijten” dan snel. Een blanke lak voorkomt dit! 

Metallics worden uitsluitend nog  geleverd in een 1K basislak, die met blanke lak moet worden afgewerkt. de moderne lakken zijn op waterbasis, en zéér gemakkelijk te verwerken; Voor klassiekers zal de lak vrijwel altijd nog een conventionele, solventgedragen autolak zijn, die The Color Store speciaal voor dit doel nog in haar programma heeft.

Applicatie: 2 lagen. De eerste laag licht maar wel gesloten aanbrengen, en laten uitdampen tot deze geheel mat is. De tweede laag brengt u gelijkmatig en wat voller aan. Zodra deze laag mat wordt, brengt u nog een nevellaagje over het geheel aan OP DUBBELE SPUITAFSTAND. Dit is noodzakelijk voor een juiste metallicstand en voorkomt het “bont” effect. Laat nu de kleur geheel doordrogen.

Bij een 3-laags metallic geldt bovenstaande voor de zgn. “basiskleur”; over deze kleur komt dan de candy of zgn. inktlak. (Overigens is de term inktlak onzin; er is géén druppel inkt in verwerkt!)                                  

Deze lak noemt men zo vanwege het transparante karakter. Breng de “inkt” in meerdere dunne, gelijkmatige laagjes aan, en laat elke laag geheel drogen.                                                                                                   

Als deze laagjes te snel achtereen gespoten worden ontstaat opeenhoping van pigment en verdunning, waardoor vlekken kunnen ontstaan, of zelfs onthechting! Elk laagje betekent een diepere eindkleur; vergelijk dus steeds met een origineel  onderdeel tot de gewenste diepte bereikt is!  

Alles goed gegaan tot hier? 

Dan komt nu de belangrijkste laag: De blanke lak.  Naast benzinebestendigheid bezit blanke lak een uv-blocker tegen verkleuring. The Colorstore levert  diverse blanke lakken, die qua verwerking en eigenschappen nogal afwijkend zijn van elkaar. Laat u dus eerst door ons adviseren!

Applicatie: Spuit eerst een dunne, gelijkmatige laag, en laat 5 tot 10 minuten uitdampen. De lak mag niet meer “aan je vingers blijven hangen”, maar mag ook niet kurkdroog zijn)                         

Spuit nu een tweede, vloeiende laag, en let op dat er niet teveel blanke lak in hoeken en kanten wordt gespoten, dit geeft nl. het risico van “zakkers” in het eindresultaat.                                                                               
Laat alles bij voorkeur 24 uur uitharden. Daarna kunnen eventuele zakkers  worden weggeschuurd met achtereenvolgens P1500 (nat) en P2000 (nat), en worden gepolijst met een polijstpasta of vergelijkbare cleaner. Gebruik géén Commandantdit heeft een directe aantasting van de nog verse blanke laklaag tot gevolg!

 

 

Tevreden met het resultaat? 

Proficiat! Wij hopen dat u onze producten en adviezen aanbeveelt bij alle mensen die uw en onze hobby met ons delen! Uiteraard zijn wij u gaarne van dienst bij eventuele vragen of opmerkingen.

In het assortiment van The Colorstore zit alles wat bij het restaureren  eigenlijk onmisbaar is; voor een schappelijk bedrag hebt u alle zaken die in deze handleiding voorkomen bij de hand! Kijk op onze website voor méér! Succes!

kever.jpg